Onderzoek

Zo ziet de toekomst van de social influencer op Instagram er uit

Nov 21, 2017 Sanne Peters

Een social influencer. Misschien heb je er al wel eens over gehoord. Letterlijk vertaald: sociale invloedhebber. Iemand op social media die een publiek (volgers) heeft die hem of haar vertrouwt. Vaak laten de foto’s op het social media account het perfecte leventje zien: een mooie outfit, lekker eten en vaak ook een gezond lichaam. Door op hun social media (ingezet te worden om) merken te promoten verdienen ze er ook nog aan. Maar voor hoe lang heeft dit wereldje nog een bestaan?

Juist, een sociale invloedhebber (op Instagram) dus. Ze hebben een groot groeiend aantal volgers, een feed (foto’s die bij elkaar passen door bijvoorbeeld kleur of stijl) dat er aantrekkelijk uit ziet en ze lijken een onwijs leuk en lekker leventje te hebben. Vaak zijn ze gespecialiseerd in een niche zoals mode, sport of gezond eten. In de captions schrijven ze boodschappen aan hun volgers. Omdat influencers een band opbouwen met hun volgers kunnen ze invloed krijgen op die volgers.

De laatste jaren is er een markt ontstaan genaamd ‘Influencial Marketing’ ( wat we even afkorten als IM). Dit houdt in dat een social influencer kan worden ingezet om merken te promoten. Dit is een vrij nieuwe ontwikkeling in de reclame wereld, maar al enorm populair. Maar hoe werkt dit wereldje nou eigenlijk en hoe is het ontstaan?

Meer lezen? Klik hier voor het hele artikel. 

Een onderzoek door Sanne Peters & Nathalie Kobus