SBS 6 heeft het imago van campingzender. De kijkcijfers van programma’s waar de zender hoge verwachtingen van had, vallen tegen. In november 2015 nog flopte Mindmasters Live. Het programma werd al na twee uitzendingen van de buis gehaald. Met onder meer de komst van de Champions League uitzendingen hoopt SBS 6 de zender nieuw leven in te blazen, maar gaat dat lukken?

“Al voordat we de Champions League wedstrijden en Mr. Frank Visser Doet Uitspraak gingen uitzenden, zaten de kijkcijfers in de lift,” zegt SBS 6 hoofd Communicatie & PR Jaap Paulsen. “We zien al tien maanden een stijgende lijn in de kijkcijfers. Dat kun je dus een structurele verbetering noemen.” Ruud de Langen van mediabureau Mindshare, dat zendtijd inkoopt voor adverteerders, denkt dat voor SBS 6 de komst van de Champions League wél van essentiële waarde is voor de zender. “De Champions League, maar ook de overstap van personalities als Frank Visser trekken meer kijkers en geven een beter kwaliteitsgevoel aan SBS 6. In een artikel in de Volkskrant werd zelfs gesproken over het feit dat men nu niet meer van een campingzender kan spreken.” Het marktaandeel van SBS 6 steeg het afgelopen jaar van 9,1 naar 9,7 procent in de leeftijdscategorie van 20 tot 54 jaar.

Het eerste kwartaal van 2016 scoorde SBS 6 zelfs een marktaandeel van 9,8 procent. Marcel Peereboom Voller is tv-recensent bij De Telegraaf. Hij denkt dat dit hoge marktaandeel komt door de Champions League wedstrijden bij de zender. “Een kwart van alle avonden werd er voetbal uitgezonden.” Peereboom Voller denkt net als De Langen dat de komst van de Champions League naar SBS 6 van grote waarde is geweest. “Het voetbal heeft de zender misschien wel gered van de ondergang. Adverteerders hebben meer vertrouwen gekregen en dat zie je terug in de marktaandelen,” zegt Peereboom Voller.

Bestaande formules
Volgens SBS 6 heeft die stijgende kijkcijferlijn niet alleen te maken met het introduceren van nieuwe programma’s als de Champions League en Mr. Frank Visser Doet Uitspraak. Paulsen: “Bestaande succesformules zoals Hart van Nederland, Shownieuws en Utopia doen het goed en beter dan een jaar geleden. De maandagavond doet het goed met Nederlandse dramaseries als Dokter Tinus, Celblok H en Danni Lowinski.” Peereboom Voller voegt daaraan toe: “De zondagavond, traditioneel de sterkste televisieavond van SBS 6, is versterkt. Oude hits als Undercover In NL en Red Mijn Vakantie zijn versterkt met bijvoorbeeld De Meldkamer en Graf Zonder Naam. De progamma’s van Kees van der Spek zijn een ‘nieuwe’ vaste waarde.”

Campingzender

We onderzochten ook waarom SBS 6 het imago van campingzender heeft. Mogelijk ligt het antwoord in de Nederlandse programmatitels van de zender. Want wat willen we op de camping? Juist! Laten weten dat we Nederlanders zijn.

Schermafbeelding 2016-04-05 om 22.45.51
Rijdende rechter
Volgens Peereboom Voller mikt SBS 6 op de ‘gewone man’ en wil het een echte familiezender zijn. “Dat zie je terug in programma’s als Popster en Thuis Op Zondag. Laagdrempelige no-nonsense televisie.” Frank Visser maakte onlangs de overstap met De Rijdende Rechter van de NPO naar SBS 6. Het programma heeft bij de commerciële zender nu de naam Mr. Frank Visser Doet Uitspraak. “De Rijdende Rechter heeft, zo kunnen we voorzichtig stellen, zijn fans meegenomen naar SBS 6. Meer dan een miljoen kijkers voor de eerste aflevering, dat is bepaald niet slecht. Als dat zich doorzet en het programma blijft scoren, dan is het een gouden greep geweest,” aldus Peereboom Voller.

Angela de Jong, tv-recensent bij het AD, schreef een volledige column over de eerste aflevering van de nieuwe versie van De Rijdende Rechter bij SBS 6. “Hij blijft trouw aan zijn grijze kuif onder zijn onafscheidelijke hoed. Is niet bezweken voor een dik, gewatteerd jack waar RTL-hulpverleners als John Williams en Martijn Krabbé patent op hebben, maar draagt nog steeds een keurige overjas. En aan zijn karakteristieke, houterige loopje is ook niet gesleuteld,” zo schrijft De Jong in haar column. Verder schrijft De Jong dat er maar één ding is waar ze bij de nieuwe versie van het programma aan moest wennen; de reclame. De sponsor van Mr. Frank Visser Doet Uitspraak is een rechtsbijstandsverzekeringsmaatschappij. De Jong ergerde zich aan de grote aanwezigheid van de sponsor. “Het ging zelfs zo ver dat na afloop van de aflevering een mannetje van de bewuste firma de kijker rechtstreeks aansprak en aanspoorde vooral hem te bellen als de problemen in de uitzending herkenbaar waren,” schrijft ze in haar column. Ondanks dit punt kan zowel Frank Visser als SBS 6 heel tevreden zijn met meer dan een miljoen kijkers voor de eerste aflevering van het programma op de commerciële zender. Op twitter waren de meningen verdeeld en een week later zijn de kijkcijfers dan ook weer flink gedaald.

Schermafbeelding 2016-04-05 om 22.53.24
Flop
Maar er zijn ook programma’s die alles behalve bijdragen aan de betere kijkcijfers van de zender. In november 2015 zette SBS 6 hoog in met het nieuwe programma Mindmasters Live op vrijdagavond. De mentalistenshow met Uri Geller flopte en werd al na twee uitzendingen van de buis gehaald. De reacties op sociale media logen er niet om; het programma zou slaapverwekkend, saai en alles behalve spectaculair zijn.

Enkele tweets over Mindmasters:

Schermafbeelding 2016-04-05 om 22.33.41

We zochten ook naar positieve tweets, maar die konden we alleen vinden van ene P. R. de Vries.

Schermafbeelding 2016-04-05 om 15.42.13

Internationale sterren zouden in de rij staan om in de jury plaats te nemen en bij SBS 6 waren de verwachtingen omtrent de nieuwe show dan ook juist hooggespannen. De klap van tegenvallende kijkcijfers kwam hard aan. “Dat blijft het risico van het vak. In het algemeen is maar een deel van de nieuwe programma’s succesvol. Dat geldt in andere branches ook voor de introductie van nieuwe producten. Zo’n tegenslag neemt niet weg dat we ons met veel inzet, creativiteit en enthousiasme blijven inzetten,” aldus Jaap Paulsen van SBS 6.

Tv-recensent van De Telegraaf, Marcel Peereboom Voller, vindt dat SBS 6 op creatief gebied meer durft te experimenteren. “Soms pakt dat goed uit, zoals K3 Zoekt K3 dat een kijkcijfersucces genoemd kan worden. Maar sommige programma’s werken niet. Deze gaan dan ook meteen de prullenbak in. Er wordt sneller geschakeld, lijkt het. Mindmasters Live is hier het bekendste voorbeeld van. Het programma bleek een soort kermistelevisie te zijn dat niet van deze tijd is,” zegt Peereboom Voller. Presentatrice Kim-Lian van der Meij maakte met Mindmasters Live niet haar eerste flop mee bij SBS 6. Haar eerste programma bij de zender, Show Vandaag, leverde al meteen een enorme flop op. Dat programma moest een alternatief bieden voor RTL Boulevard.

In de ban

SBS 6 heeft de afgelopen jaren verschillende pogingen gedaan om de kijker aan zich te binden. Maar als we zo eens door de programmalijst kijken, krijgen wij ook niet direct een warm gevoel. En dat terwijl “heel Nederland keek”.

[embed_video video_url=’https://www.youtube.com/embed/IcXlpd3EJDI’ width=’500′ height=’290′]


Concurrentie
Maar is dat wel wat SBS 6 moet doen, programma’s maken die lijken op die van RTL? Show Vandaag is namelijk lang niet het enige voorbeeld van een mislukte poging van SBS 6 om een programma van RTL min of meer te kopiëren en een eigen jas aan te doen. Een aantal voorbeelden hiervan zijn Popstars, Robs Grote Tuinverbouwing en Thuis Op Zondag. Die programma’s hebben veel weg van de RTL programma’s Idols, Eigen Huis En Tuin en Life 4 You. De uitspraak ‘beter goed gekopieerd dan slecht bedacht’ gaat in dit geval niet echt op. Kan SBS 6 wel op tegen de grote concurrentie van RTL? “We zijn kleiner, zowel qua kijkcijfers als budgetten. Bescheidenheid is dus op z’n plaats. Maar SBS 6 was afgelopen jaar wel de snelst groeiende zender. We zijn op de goede weg,” vindt Paulsen. Marcel Peereboom Voller vindt dat er geen sprake meer is van concurrentie tussen RTL en SBS 6. “De kijker is een gewoontedier. Bij velen staat het logo van NPO 1 of RTL 4 op het beeldscherm ingebrand. Ik denk dat SBS 6 het concurreren met RTL heeft opgegeven en meer vanuit eigen identiteit werkt. Dat lijkt mij een goede zaak.” Daarnaast ziet Peereboom Voller liever een goed gejat dan een slecht bedacht programma. Volgens hem is het al jaren een en al afkijken en draait de kopieermachine van formats overuren.

En dan is er nog de nieuwe zender SBS 9. Die zender richt zich met de films en series die worden uitgezonden voornamelijk op vrouwen. De slogan van SBS 9 luidt dan ook ‘de zender voor vrouwen’. De slogan en gedachtegang van de nieuwe zender hebben verdacht veel weg van die van RTL 8, ‘waar vrouwen van houden’. Peereboom Voller is kritisch: “Het is een herhaalzender en adverteerdersfuik, waarbij de kijker de sluitpost vormt. Wat mij betreft is ‘9’ een extra horde die moet worden genomen tijdens het zappen naar échte tv-zenders.” Toch is er volgens Jaap Paulsen van SBS 6 markt voor het nieuwe SBS 9. “Dat blijkt uit het feit dat die zender na een jaar al 1 procent marktaandeel heeft.”

Verandering en toekomst
Er is ook markt voor de nieuwe invulling die SBS aan de rechten van de Champions League geeft. “Een belangrijke verandering is dat SBS 6 als onderdeel van Sanoma nu ook de Champions League rechten benut via Nu.nl. Je kunt daar als je bent ingelogd wedstrijden ook kijken via internet. De inlogdata zijn weer belangrijk om gerichter advertenties te kunnen uitserveren. Ook merken als VT Wonen worden nu in verschillende kanalen groot gemaakt. Het is niet alleen meer een tijdschrift, maar ook een TV programma, een webshop en het verkoopt eigen producten,” zegt Ruud de Langen van Mindshare. Hij geeft aan dat de Champions League uitzendingen ook nog een andere functie hebben. De Langen vindt het vanwege het grote bereik een mooie etalage om andere programma’s te promoten.

Internet en dingen anders doen zijn belangrijke zaken voor SBS in de toekomst, denkt De Langen. “Het is belangrijk voor SBS om meer bereik in het digitale domein te creëren. Facebook en Youtube zijn en worden steeds groter als het gaat om video. Daar loopt SBS echt achter. Ze moeten daar flinke stappen zetten als ze ook zelf Champions League willen blijven spelen in de advertentiemarkt.” Tv-recensent Marcel Peereboom Voller voegt daaraan toe: “Het gevaar is onderschatting van de kijker. In Mindmasters Live wilde de makers van het programma de kijker laten geloven in dingen die al in de middeleeuwen werden betwijfeld. De ‘gewone man’, die SBS 6 graag aan wil spreken, is niet achterlijk en dien je niet op basisschoolniveau aan te spreken.”

Conclusie
De conclusie die getrokken kan worden is dat de komst van De Rijdende Rechter en de uitzendingen van de Champions League heel belangrijk is voor het huidige succes van SBS 6. Naast de nieuwe programma’s heeft de zender avonden waarop een vast aantal programma’s goed bekeken wordt. SBS 6 raakt beetje bij beetje het imago van campingzender kwijt en er ontstaat een beter beeld. Een ander verschil ten opzichte van een jaar geleden is dat SBS 6 meer experimenteert met nieuwe programma’s. Dan gaat het vooral om het ondernemen van actie als een programma totaal niet scoort. Mindmasters Live is hier een tekenend voorbeeld van. In een jaar tijd steeg het marktaandeel van SBS 6 in de doelgroep 20 tot 54 jaar van 9,1 naar 9,7 procent. Het antwoord op de vraag of het SBS 6 lukt om de zender nieuw leven in te blazen met de komst van De Rijdende Rechter en de Champions League is dan ook: ja. Er valt zelfs nog meer profijt te halen uit de aanwezigheid van deze twee belangrijke schakels. SBS 6 moet de komende tijd vooral inzetten op de steeds groter wordende digitale markt. Het behouden van kijkcijferhits als Mr. Frank Visser Doet Uitspraak en de uitzendingen van de Champions League lijken voor SBS 6 van essentieel belang om ook de komende jaren het hoofd boven water te houden en door te groeien.