Door Luuk Glaap & Thomas Tadjab

In 2020 komt er een nieuw systeem om het Vinkje van stichting Ik Kies Bewust te vervangen. Hoogste tijd, aangezien er sinds de afschaffing in 2016 door minister Schippers op aandringen van de Consumentenbond nog altijd geen nieuw plan op tafel ligt.

Volgens belangenpartijen als het CBL, de FNLI, het RIVM en de Consumentenbond is het van groot belang dat er een nieuw systeem komt, en liever gisteren dan vandaag. Dat staat haaks op de behoeften van de consument. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat consumenten weinig tot geen aandacht besteden aan voedingslogo’s of etiketten: ‘’Voor die vinkjes betaal je toch? Nee, het maakt voor mij geen verschil of er wel of geen Vinkje op een product staat. Ik kijk naar de prijs, wat er op het etiket staat maakt mij eigenlijk niet veel uit’’, aldus Stijn Dekkers, consument.

Wat zeggen de experts, politiek Den Haag en de betrokken partijen? Welke plannen ligger er al? Hoe haalbaar is 2020? Hier lees je alles over de zoektocht naar het nieuwe voedingslogo.