TILBURG – Reclame maken via influencers komt steeds vaker voor. Vroeger maakten bedrijven vooral reclame via de televisie, radio of kranten, maar afgelopen jaren is influencer marketing erbij gekomen en hier wordt alleen nog maar meer gebruik van gemaakt. Influencers maken professionele content en weten precies hoe ze hun doelgroep bereiken.

Door: Lot Boone & Tian van der Snee

Namen als Enzo Knol, Mascha Feoktistova en Monica Geuze worden steeds populairder. Ze zijn niet alleen influencers, maar ze maken allemaal professionele content en zijn tevens ondernemers. Ze werken samen met de grootste bedrijven, bedenken campagnes en steken veel tijd in hun posts. Voor grote influencers is het social mediakanaal Instagram hun voltijdbaan. Zien bedrijven in Nederland de influencer marketing als beste optie om reclame te maken? En wordt deze manier van reclame maken in de toekomst nog populairder? 

Onderdeel van de reclamemarkt

Bedrijven geven miljoenen uit aan influencers blijkt uit onderzoek van de NOS. Toch zijn er nog misverstanden rondom deze vorm van reclame. In het boek ‘Je doet het toch wel gratis?’ leggen Mascha Feoktistova (YouTuber en influencer) en Max de Vries (influencer marketing strateeg) uit waar het vaak misgaat. Ze beschrijven dat bedrijven en partijen nog leven in een wereld waar influencer marketing enkel betekent dat je een zak snoep opstuurt en dat een influencer daar dan 150 foto’s van op Instagram plaatst. “Bedrijven beoordelen influencers niet goed genoeg op hun expertise. Daarom leggen zij vaak nog de verkeerde bedragen neer”, voegt Amber van Leeuwen, eigenaresse van The Social Good Girl en Instagram marketing specialist, hier nog aan toe. 

Sophie Boerman, communicatie-onderzoeker van de Universiteit van Amsterdam, deed onderzoek naar reclame via influencers. Zij is van mening dat influencers onderdeel zijn van de reclamemarkt. Sophie: “Gebruik maken van influencer marketing kan voor bepaalde bedrijven een strategie zijn. Nog niet ieder bedrijf gebruikt deze vorm van marketing. Het is een weloverwogen keuze die ze zelf maken.” Ook in het boek ‘Influencers’, geschreven door Carole Lamarque, staat dat influencers onderdeel van de reclamemarkt zijn. De reden dat nog niet alle bedrijven gebruik maken van deze strategie wordt in het boek uitgelegd. “Niet iedere marketeer is bereid om een nieuw leerproces door te maken en anderen struikelen over het gebrek aan controle op het eindproduct.” 

Tekst loopt onder de tijdlijn door

Tijdlijn

Het beroep: influencer

In principe is iedereen influencer. Ook jij hebt invloed op je vrienden en familie. Wel zit er een verschil in hoe groot iemands invloed is. Amber: “Je spreekt ook pas van influencer marketing als de influencer voor haar of zijn invloed een vergoeding krijgt. Dit kan geld zijn of een barterdeal (spullen opgestuurd krijgen in ruil voor reclame).” 

Thomas Brok (Korthom), bekende YouTuber en influencer, vertelt: “De influencer marketing is misschien nog wel groter dan je denkt. Ik behaal kijkcijfers met mijn YouTube-kanaal Spaze, die televisieprogramma’s niet halen.” Hij verwacht dat reclame maken in de toekomst nog veel meer via YouTube gaat dan via de televisie. “Op YouTube zijn er heel veel influencers die een bepaalde doelgroep bereiken. Bedrijven kunnen dit weer goed gebruiken om hun producten te promoten. YouTube is niet een fase wat mensen denken. Kinderen van deze generatie zijn er mee opgegroeid en zullen dit blijven kijken.” 

Ook influencers die niet honderdduizenden volgers hebben, zijn interessant voor bedrijven. Lizette heeft een reisblog genaamd Reismuts waar ze al haar reiservaringen deelt. Daarnaast heeft ze een Instagram-account met zo’n drieduizend volgers. “Ik ben al blij als een bekend bedrijf spullen opstuurt, omdat ik op die manier mijn naam er aan kan koppelen. Maar ik begrijp dat grote influencers hier een prijskaartje aanhangen, omdat dit hun fulltime baan is.”  

Oftewel, hoe het in het boek ‘Influencers’ staat: “Prijs jezelf gelukkig, eigenlijk is influencer marketing waardevol omdat nog niet iedereen het doet. Dat is precies de sleutel tot zakelijk succes: zie het potentieel in iets nieuws vóór iedereen dat doet.”

Vacature

Klik hier voor het PDF-bestand.