Onderzoek

In hoeverre beïnvloeden de Zuid-Koreaanse trends de Nederlandse beauty wereld?

Nov 21, 2017 Siham

Wat is schoonheid? Hoe wordt dat gedefinieerd? Bestaat de idealistische schoonheidsideaal überhaupt wel en wie besluit wat nu helemaal in is en wat niet.
Natuurlijk verschilt dat per land. Ieder cultuur heeft zijn eigen ideeën wat beauty betreft en ieder cultuur gaat er anders mee om.

Neem Brazilië als voorbeeld. Daar is het heel normaal voor vrouwen om beenhaar te hebben. Ze hebben daar zelfs iets dat de “golden shower” heet waarbij jij als vrouw je beenhaar blondeert zodat het lijkt alsof je een goudengloed over je heen hebt zodra je de zon in stapt.

Dan heb je Amerika waarbij het leven draait om een “beat” face. Gezicht compleet getransformeerd, wenkbrauwen on fleek, wimpers hoe langer hoe beter en we kunnen de glow waar de perfecte highlight voor zorgt, natuurlijk niet vergeten.

Maar als je dan naar de andere kant van de wereld kijkt dan draait het vooral om gezichtsverzorging. Je gaat het huis niet uit in Zuid-Korea voordat je eerst je gezicht hebt “gecleanst, een toner op hebt gedaan en je gezicht hebt beschermd met een laagje zonnebrand, zelfs in de winter.

En dan heb je Nederland. Een land waar meerdere culturen bij elkaar komen. Een land dat zo divers is in alles wat het doet maar hoe zit het hier dan met de “beauty wereld”?
Hebben wij nog een schoonheidsideaal? Waar wordt onze beauty wereld mee geassocieerd? Wie zetten hier de trends en worden we überhaupt beïnvloed door andere landen?

In dit onderzoek gaat het om de invloeden van de Zuid-Koreaanse beauty trends op de Nederlandse beauty wereld. Er is bewust naar Zuid-Korea gekeken vanwege het feit dat de Zuid-Koreaanse schoonheidsindustrie een van de grootste schoonheidsindustrieën ter wereld is. De biljoenenbranche dat voorheen redelijk onbekend was in Nederland begint een steeds grotere naam te krijgen.

Er is gekeken naar wat de Zuid-Koreaanse trends zijn en wat de Nederlandse beauty wereld is. Er is gesproken met specialisten op verschillende gebieden en gekeken of ons landje ook steeds meer beïnvloed wordt door Zuid-Korea en haar trends of dat Nederland er eigenlijk helemaal niks van moet hebben.


Tijdlijn 

Ons onderwerp gaat over in hoeverre Zuid-Koreaanse beauty trends de Nederlandse beauty wereld beïnvloeden. Om hierachter te komen moet je natuurlijk wel weten wat de Zuid-Koreaanse trends zijn, waar ze vandaag komen en hoe het is ontstaan.

 


Wat zijn de Zuid-Koreaanse beauty trends?

Om een onderzoek zo goed mogelijk te kunnen doen moet je natuurlijk wel weten waar je over praat. Het is daarom essentieel dat er eerst wordt gekeken naar wat de Zuid-Koreaanse trends überhaupt zijn en waar die vandaan komen.

De Zuid-Koreaanse schoonheidsindustrie heeft een indrukwekkend verleden dat helemaal terug gaat naar 57 voor Christus.
De allereerste, toen nog Koreaans gezichtsreiniger, gemaakt van planten en verschillende natuurlijke oliën stammen af van de Goryeo koninkrijk. Hoe verzorgder je huid er uitziet hoe beter het is.

Dat is dan ook waar de Koreaanse Beauty voor staat: Een gezond, goed verzocht gezicht.
Hoe gezonder je huid, hoe knapper je bent. Het wordt daar dan ook niet gezien als een trend maar als iets wat moet. Gezichtsverzorging wordt al vanaf het moment dat je geboren wordt in je opvoeding meegenomen.
Het is dan ook zo dat de meeste cosmetica die ze daar hebben, gezichtsverzorgingsproducten zijn. Natuurlijk hebben ze daar wel make-up maar dat is daar een stuk minder belangrijk dan het goed verzorgen van je huid is. De trends liggen hem dan ook echt bij de verschillende routines die er zijn voor het creëren van de perfecte huid en de ingrediënten die worden gebruikt om de zogenoemde huid te krijgen.

Maar wat deze beauty trends zo bijzonder maakt is het feit dat Zuid-Korea qua kwaliteit op dit moment tien jaar voorloopt vergeleken met de Westerse schoonheidsindustrie. Er worden talloze onderzoeken gedaan naar het vinden en vernieuwen van producten zodat het huid er alleen maar beter op wordt.

Om een beter indruk te geven van wat er in Zuid-Korea speelt op gebied van schoonheid, zie je hieronder de trends van dit moment in een rijtje weergegeven.

Hierbij is gebruik gemaakt van verschillende informatiebronnen.
Al er eerst is er op google gezocht naar waar de meeste life&fashion tijdschriften/ blogs over schrijven. Daarnaast zijn er ook gesprekken geweest met de mede-eigenaar van Haru Haru, de eerste Nederlandse winkel gespecialiseerd in Zuid-Koreaanse beauty-producten en met de mede-eigenaar van Life&Beauty shop. Een Nederlandse webshop en ook zij zijn gespecialiseerd in Zuid-Koreaanse beauty-producten. Er is toen gekeken naar wat er op internet stond, of dat overeenkwam met wat onze specialisten te zeggen hadden.

Uiteindelijk is er een lijstje van 7 trends uitgerold die nu hellemaal hot en happening zijn in Zuid-Korea.

  1. Sheetmasks.
    Als er iets is waar de Zuid-Koreanen goed in zijn dan is het, het creëren van de mooiste maar ook meest effectieve maskertjes op de markt. Zuid-Korea kwam ook met het “sheetmask” concept. Wat wij hier in Nederland vooral kenden als klei-maskers en peel-off maskers waren ze daar een stap verder door sheetmaskers te maken die je nu ook overtal terug vind hier in Nederland. Sheetmask zijn snel, handig en effectief en daarom tot de ag van vandaag een  an de meest bekende Zuid-Koreaanse beauty-trends.
  2. Metal cushion foundation.
    Nog zo’n trend waarbij Zuid-Korea voorop liep vergeleken met de Westerse wereld. Zuid-Korea kwam namelijk als eerst met het aluminium sponsje binnen in een foundation. Dit sponsje is veel makkelijker schoon te maken en hierdoor dus veel hygiënischer.
  3. Horse Oil.
    Vooral voor de wat oudere huid is paardenolie nu de trend van het moment. Je huid wordt er jonger op, je ziet er frisser uit en dat is echt waar de vrouwen daarvoor gaan.
  4. Ombre lips.
    Nog een trend die in Zuid-Korea is begonnen maar is verwesterd zijn de ombre lippen. Het grote verschil is dat ze in Zuid-Korea alles het liefst natuurlijk houden. De ombre lippen zijn dan ook vaak van wat subtielere kleuren zodat het effect zo natuurlijk mogelijk lijkt.
  5. Toner.
    Zuid-Koreanen beginnen vaak met het wassen van het gezicht. Dit reinigen zorgt ervoor dat je bepaalde belangrijke oliën van je gezicht afwast. Als je daarna een toner gebruikt dan stabiliseer je als het ware je huid. Er zijn verschillende soorten toners voor de verschillende soorten huidtypes. Dit is tevens ook een middel dat je snel even kan opdoen zodra je wakker wordt en gaat slapen, je hebt nog geen vijf minuten nodig en je gezicht is als het ware weer hersteld.
  6. BB Cream.
    Een wereldwijd bekend product dat ook van Zuid-Korea afstamt is de BB Cream. Een foundation dat niet alleen dekt, maar ook je huid beschermd.
  7. Oogmaskertjes
    Dit is vergelijkbaar met een normale sheet-mask maar hierbij wordt vooral de nadruk gelegd op je ogen. Oogverzorging is dan ook erg belangrijk in Zuid-Korea. Het begon eerst met een oog-crème maar daarna is ook daarvoor een oogmasker in de plaats voor gekomen.

Daarnaast hebben ze in Zuid-Korea het zogeheten 10 step Korean Skin Care Routine.
Carolyne Toekimin van Life&Beauty legt in het bijgeleverde filmpje wat dat precies is.


Wat is de Nederlandse Beauty wereld?

Het moderne Nederland is multicultureel. De Typische Nederlander is moeilijk te vinden tussen alle verschillende mixen van culturen en af komsten. Het is daarom moeilijk om duidelijk uit te leggen wat de Nederlandse beauty wereld inhoud.

Wij spraken met Henna, visagist en lerares op de Dutch Beauty Academy in Amsterdam. Volgens Henna zijn de beauty trends vooral bekent bij Nederlandse jongeren. En met beauty trends bedoelt ze de trends die vooral uit Hollywood komen. Met behulp van sociaal-media houden zij de trends heel goed bij. Nederland heeft vanuit zichzelf dus niet echt een trend. De trends komen gewoon van bekende sterren die actief op sociaal-media zijn.
Nederland heeft geen ideale beauty type meer en op de beauty school leren studenten hoe ze verschillende make-up technieken op verschillen type gezichten en huidtinten kunnen aanbrengen.

Tijdens het interview met Carolyne vertelde zij dat verschillende culturen bepaalde beauty kenmerken vanaf kleins af aan meekrijgen. Hier in Nederland is dat niet het geval. In Nederland moet je geen Marokkaanse argan in je haren doen omdat oma dat ook altijd deed. Nederland neemt bepaalde kenmerken over maar heeft zelf niet iets dat ze als beauty routine doen.
Marijke van houten van de Nederlandse beauty school merkte op dat ze in Nederland meer met beauty zouden moeten doen. Momenteel neemt Nederland gewoon heel veel van Amerika en vooral Hollywood over. Wat bekend is in Amerika, is ook bekend in Nederland. De nieuwste fashion is ook allemaal van het buitenland. Op de Nederlandse beauty school wordt daarom ook van studenten verwacht dat de beauty trends bij ze bekent zijn. Ze horen te weten hoe bepaalde trends tot stand zijn gekomen en hoe hun populariteit stijgt.

Annemarie schokker is schoonheidsspecialiste en deelt hetzelfde mening als Carolyne, Marijke en Henna. “In Nederland gaan de mensen helemaal niet zo vaak naar een Salon terwijl dat in Milaan normaal is, in verschillende culturen worden bepaalde manieren van verzorging en beauty routines vanaf jongs af aan al aangeleerd en in Nederland is dat gewoon niet zo. Maar het waait wel deze kant op. Nederlanders zijn er veel meer mee bezig”

De Nederlandse beauty wereld bestaat dus helaas nog niet uit Nederlandse beauty trends of ideeën. Het zijn voornamelijk ideeën dat van andere landen afstand.

Ook hier is een lijstje van gemaakt met de meest voorkomende en bekendste trends in Nederland.

  1. Eyebrows on fleek:
    de perfecte wenkbrauw boog die vooral door Hollywood sterren heel populair werd. Via sociaal-media kan je verschillende tutorials en tips vinden om deze geweldige wenkbrauw look te creëren. Verschillende “eyebrow kits” zijn te koop in de beauty winkels en bijna elke ster in Hollywood heeft zijn of haar wenkbrauw on fleek vandaag de dag
  2. Contouring:
    Kim Kardashian maakte deze trend populair. Met behulp van verschillende tinten van foundation en de bekende Banana Powder krijgt je gezicht vorm en een egale look.
  3. Highlighter:
    Een glanzende poeder net boven je wangen. Deze trend heeft de Banana Powder zowat overgenomen en is nogsteeds heel bekend onder nederlandse jongeren.
  4. Nep wimpers:
    Nep wimpers zijn er al een hele lange tijd maar hun populariteit is flink gestegen. Het is bijna normaal dat vrouwen nepwimpers op hun ogen plakken voor extra volume.
  5. Bold make-up:
    Donkere en felle make-up kleuren zijn ook echt een trend die we in Nederland ook gebruiken. Veel meer vrouwen gebruiken een donkere kleur lippenstift of donkere oogschaduw en het kan allemaal. Het wordt niet gezien als clowns make-up maar als stoer en sexy.
  6. Eyeliner:
    Dat extra boogje op de hoeken van je ogen met de eyeliner is ook heel geliefd bij de Nederlandse vrouwen. Ook een trend overgenomen van Amerikaanse sterren. De eyeliner is verkrijgbaar in verschillende kleuren, Op Youtube vind je tot heden verschillende filmpjes over hoe je de perfecte eyeliner “wing”

Dit zijn wel de standvastigste trends. Er zijn ook vele beauty hypes dat zijn ideeën die dan even in de Beauty markt verschijnen maar dan toch niet worden overgenomen door veel mensen en daardoor geen trend worden maar verdwijnen. De Nederlandse beauty wereld is een multiculturele wereld vol ideeën van verschillende plekken uit de wereld maar vooral uit Amerika.


Beïnvloeden Zuid-Koreaanse trends de Nederlandse beauty wereld?

Life & Beauty Shop.

Internet, tijdschriften, boeken, er zijn zoveel bronnen die ons dingen kunnen vertellen over Zuid-Koreaanse beauty-trends. Maar hoe controleer je of alles wat je leest wel klopt? Natuurlijk kan jezelf elke dag opzoek gaan naar de nieuwste beauty-trends. Elke dag bijhouden wat helemaal hot is en wat totaal niet, of je gaat opzoek naar iemand die dat al doet en praat met haar over de trends, de invloeden. Klopt het wat internet zegt en hoe populair zijn die Zuid-Koreaanse producten nou?

Carolyne Toekimin, mede-eigenaar van de Life&Beauty webshop, dat zich specialiseert in Zuid-Koreaanse cosmetica, is met ons gaan zitten en praten over wat Zuid-Koreaanse beauty is. Hoe het wordt ervaren en de meest belangrijke vraag: Heeft het invloed op de Nederlandse beauty wereld en zo ja, hoeveel dan?

Carolyne beantwoord al onze vragen in het volgende filmpje:


Conclusie

Onze conclusie?
Uit het gesprek met Carolyne is nogmaals geconcludeerd dat het grootste verschil tussen Zuid-Koreaanse beauty-trends en de Nederlandse beauty-trends vooral in het soort middel zit.
Zuid-Koreanen gebruiken vooral gezichtsverzorging en zien dat als hun beauty routine terwijl wij hier in Nederland, beauty vooral associëren met make-up.

Dit is een terug kerend fenomeen dat niet alleen Carolyne bevestigd maar ook alle websites die we hebben geraadpleegd, de overige mensen die we hebben gesproken voor dit onderzoek en de tijdschriften die we hebben doorgebladerd. Daarnaast kunnen we ook concluderen dat Zuid-Korea wel dergelijk invloed heeft op niet alleen Nederland maar op de gehele westerse beauty-industrie.

Nederland heeft een multiculturele samenleving en neemt daardoor bepaalde dingen van bepaalde landen over. Daarnaast kunnen we ook concluderen dat Nederland niet alleen door Zuid-Koreaanse trends beïnvloed wordt maar dat zij ook een rol spelen in de Nederlandse beauty wereld. Zuid-Koreaanse cosmeticaproducten worden al door de Nederlander gebruikt.

Wat naar voren is gekomen in het onderzoek is dat de Zuid-Koreaanse cosmeticaproducten allang hiernaartoe zijn overgewaaid. Ze zijn alleen zó verwesterd, dat we vaak niet eens door hebben waar de origine van het idee vandaan komt. Zo hebben we als voorbeeld de sheet-masks die voorheen alleen in Korea voorkwam maar nu overal verkrijgbaar zijn. De ombre lipstick dat door veel mensen tegenwoordig wordt gebruikt maar de trend begon in Zuid-Korea.

Daarnaast beginnen gezichtsverzorgende producten ook steeds populairder te worden in Nederland. Dat kan komen door de goeie marketing van Zuid-Korea of het feit dat de producten een natuurlijke afkomst hebben. De Nederlandse beauty wereld komt dus steeds meer in aanmerking met Zuid-Koreaanse producten.

De Nederlandse beauty industrie wordt dus zodanig beïnvloed door Zuid-Korea zonder dat iemand het echt doorheeft. Maar steeds meer mensen beginnen toch wel door te krijgen dat de trends die zij gebruiken, dat het allemaal afstand van zelfs verder weg dan Amerika.