Onderzoek

Goede doelen werving: “het is een verdienmodel”

Jun 27, 2017 Willem Kniknie

Al jaren doneren mensen aan goede doelen. Dit doen ze eenmalig of voor een langere tijd. Maar waar veel mensen doneren, weten mensen vaak niet waar het gedoneerde geld precies naar toe gaat. Goede doelen zijn de laatste jaren vaak in het nieuws geweest met items over de donaties. Men vroeg zich vooral af of het gedoneerde geld werkelijk naar het goede doel gaat en niet in zijn geheel naar de wervingsbedrijven (Netwerk 2008). Daarnaast gaan er ook verhalen rond dat betaalde wervers – studenten die op straat werven of langs de deuren gaan – flinke bonussen krijgen. Bovenop het uurloon. Om uit te zoeken hoe het nu echt zit met de goede doelen, hebben wij besloten om het onderzoek hieraan te gaan wijden. Omdat de KWF Kankerstichting het grootste goede doel van Nederland is, is het onderzoek op dit goede doel gericht. Er is onderzocht: wat de kosten en de manier van werven zijn voor het KWF?

Bekijk hier het onderzoek