Studenten komen 2,1 kilo per 3 maanden aan, dat blijkt uit een onderzoek van het UMC Groningen. Wij hebben een steekproef gedaan met zo’n 100 studenten. Hieruit bleek dat studenten helemaal niet zo ongezond eten. Vooral drank, de invloed van thuis en op kamers wonen spelen daar een rol in. Hoe kan het dan dat we toch 2,1 kilo aankomen?

Het UMC Groningen vroeg 2000 studenten naar hun leefstijl. Uit onze steekproef bleek dat studenten toch gezond eten. Maar waar gaat het dan mis? Hoe kan het dat studenten zoveel aankomen als ze toch aangeven gezond te eten?

Laten we beginnen bij het ontbijt. Uit onderzoek van UMC Groningen blijkt dat 3 op de 10 studenten niet ontbijten zegt Surplusgezondheid. Niet heel verstandig, zegt het voedingscentrum, want door het overslaan van het ontbijt mis je energie en is de kans op ongezond snacken groter. Daarnaast verhoogt het ook de kans op hart- en vaatziekten. Een goed ontbijt levert al voor 25% bij aan je dagenergie.

Ook het drankgebruik van studenten speelt een grote rol. Studenten die aangesloten zijn bij een studentenvereniging drinken gemiddeld 12 glazen meer in een week dan voor hun studententijd. Een student die niet is aangesloten bij een vereniging drinkt gemiddeld 1 tot 2 glazen meer dan voorheen.

Daarnaast hebben we de vuistregels voor de inname van groente en fruit. “400 gram groente per dag en 2 stuks fruit per dag”. Studenten zijn goede groente eters, al voldoet niet iedere student aan die vuistregel. ASA deed een onderzoek naar 700 studenten. Hieruit bleek dat 40% dagelijks groentes eet. 44% eet vier tot zes keer per week groenten.
Het eten van fruit daarentegen wordt een stuk minder gedaan. Maar 28% van de studenten eet dagelijks een stuk fruit. 26% beweert 4 tot 6 stuks fruit te eten per week. Dat wil zeggen dat zo’n 46% van die studenten geen tot nauwelijks fruit eet.

Zelf hebben wij een klein testje gedaan. We hebben een enquête verstuurd via sociale media. Hier kregen wij maar liefst 100 antwoorden op. Uit de enquête woont 38% van de studenten op kamers. 62% van de studenten woont thuis. Uit deze antwoorden bleek dat studenten helemaal niet zo ongezond eten. Er zijn ook overeenkomsten te zien tussen onze uitkomsten en de onderzoeken op internet. Volgens het onderzoek van surplusgezondheid ontbijten 3 op de 10 studenten niet. bij ons was dit 4 op de 10 studenten.
Ook hebben wij de studenten gevraagd naar wat zij ontbijten. In figuur 1 zie je de antwoorden.

De eetweek van Douwe en Robin
Douwe en Robin, twee studenten maar toch heel verschillend. Douwe is een 23-jarige op kamers wonende student. Robin is een 17 jarige thuiswonende student. We volgden een week lang wat zij aten en keken daarna wat de verschillen waren. Wij hebben de resultaten uitgewerkt in een tool, die hieronder is te zien. Hiernaast hebben wij nog 4 andere studenten gevolgd.

Eetweek van Robin

Loading...

Loading…

Eetweek van Douwe

Loading...

Loading…

Uit de resultaten van de eetweek blijkt dat er duidelijk een verschil is. Wat duidelijk is, is dat Douwe meer alcohol drinkt dan Robin. Douwe is niet aangesloten bij een studentenvereniging. Ook Mirte drinkt meer alcohol dan de thuiswonende studenten Robin, Bas en Job. Wat ons ook opvalt is dat het ontbijt, de lunch en het avondeten van alle deelnemende studenten redelijk gezond is. Een broodje met een salade of een bakje muesli.
Qua tussendoortjes zit er ook een groot verschil in eetpatroon. Robin en Mirte snoepen meer dan Job, Douwe en Bas. Waardoor dit komt is niet precies duidelijk.
Wat ook duidelijk is te zien is dat de uitwonende studenten, Douwe en Mirte, vaker hetzelfde eten dan Robin, Job en Bas. Waarschijnlijk is dit omdat Douwe en Mirte hun restjes van de avond ervoor opmaken. Wat ook is te zien is dat er weinig fruit wordt gegeten door de studenten. Mirte, Job en Bas nemen 1 à 2 keer per week een stuk fruit, Robin en Douwe hebben 0 stuks fruit op. De dagelijkse benodigde behoefte aan fruit is 2 stuks. 0 van de 5 studenten heeft dit minimum dus gehaald.

Leefstijl van studenten
Gewichtstoename heeft naast voeding ook te maken met de leefstijl van een student. Maurits Vuister, gezondheidswetenschapper en fysiotherapeut, heeft in mei 2010 onderzoek gedaan naar deze levenswijze.
Uit zijn onderzoek ´leefstijl van studenten´ blijkt dat studenten iets meer roken en drinken dan de gemiddelde Nederlander. Als een student minstens 6 glazen of meer per week drinkt valt deze al onder de categorie ´zwaar alcohol gebruik´. Uit het eet-week onderzoek (zie ‘de eet-week van Robin en Douwe’) is reeds gebleken dat de studenten die uit huis wonen onder deze categorie vallen. ‘Calorieën uit alcohol worden meteen verbruikt en zorgen ervoor dat het de afbraak van vet uit de voeding vertraagt’, meldt Jellinek. Hierdoor krijgen mannen sneller buikvet en vrouwen bredere heupen en dijbenen.
Alcoholgebruik is natuurlijk van alle tijden. Toch drinkt de student van tegenwoordig veel meer dan dertig jaar geleden. Uwkindenalcohol.nl toont aan dat het aantal jongeren dat elke maand minstens één keer dronken is, is verdubbeld; van 9,5% in 1988 naar 21,3% in 2011. Jongeren drinken tegenwoordig veel meer tegelijk dan vroeger en ze zijn vaker dronken.
Elise Schneider, een uitwonende student uit Arnhem, geeft ook aan regelmatig te drinken. “Voornamelijk als ik uitga drink ik veel. Ik hou me dan ook zeker niet in, als ik eenmaal uitga dan doe ik dat ook goed.”
Naast alcohol gebruik speelt stress ook een grote rol in de leefstijl van een student. “De student van heden is complexer,” legt gezondheidswetenschapper Maurits Vuister uit, “ze hebben bijbaantjes om hun studie te bekostigen en er is tegenwoordig een grote prestatiedruk onder studenten. Vroeger was dit veel rustiger.”
Uit een recent onderzoek van Hogeschool Windesheim is gebleken dat een kwart van de studenten kampt met burn-outklachten. Daarnaast heeft 1 op de 7 last van ernstige angst- en depressieklachten.
Volgens gezondheids- en wellnesswebsite Floraa heeft stress veel invloed op het gewicht. ‘Door stress wordt in het lichaam cortisol aangemaakt. Als je cortisolwaardes te hoog zijn, heb je veel trek in suikers wat resulteert in het ontwikkelen van buikvet.’
Elise merkt ook veel van deze stress op haar studie. “Ik slaap hierdoor heel slecht. Ik moet vaak voor het slapen gaan een aantal pillen slikken om mijn nachtrust te krijgen. School gaat gewoon echt heel snel en dat zorgt voor veel prestatiedruk.”
Behalve stress, speelt ook cultuur en omgeving een grote rol bij gewichtstoename. “Dit geldt ook voor studenten.” Vertelt Vuister. “Veel weten wel dat ze aankomen, maar door de invloed van hun omgeving hebben ze niet door hoe erg het is.”
Volgens diëtiste Maria Bok worden studenten voornamelijk beïnvloed door school, medebewoners en andere studenten. Ook invloeden van thuis spelen een grote rol, welke opvoeding je hebt meegekregen bepaalt vaak wat er op je bord ligt voor het avondeten.
Studente Elise heeft zelf niet veel meegekregen van deze invloeden van thuis. “Mijn ouders lette nooit op wat ik at. Ik kon altijd zelf kiezen waar ik zin in had, dit maakte mij juist bewuster van de keuzes die ik maakte. Ik merk soms zelfs dat het juist makkelijker gaat om gezond te eten nu ik uit huis ben. Thuis stond er altijd een lading lekkers in de kast, nu kan ik de keuze maken om deze dingen gewoon niet te kopen. Dit maakt het voor mij ook makkelijker om slecht eten te weerstaan.”
Volgens mens en gezondheid is dit een goede manier om te leren gezond te eten. ‘Haal minder snoep, koek en chips in huis of geen als je je echt niet kunt beheersen. Zorg voor voldoende alternatieven, ook als je deze veel minder lekker vindt dan eerder genoemde lekkernijen.’
Bovendien kwam uit de afgenomen enquête (zie ‘de steekproef’) dat 60 van de 100 studenten maar 1 tot 4 keer per week eten bestelt. Andere avonden koken zij pasta, groente met aardappelen of groente met rijst. Volgens Vuister worden de studenten steeds bewuster, dit komt voornamelijk door de media- aandacht voor gezond leven.
Dit neemt niet weg dat er nog steeds veel vooroordelen zijn over de voeding van studenten, voornamelijk onder ouders. “Het ligt er echt aan door welke bril je kijkt.” Meldt Vuister. “Na het stappen gaan studenten vaak nog even de snackbar in. Als je alleen dat beeld van een student hebt, worden die vooroordelen snel bevestigd. Maar ik zie vaak genoeg dat overdag in een achterstandswijk ook de snackbar vol zit, het is maar hoe je ernaar kijkt.”
Toch betekent dit alles niet dat het veel beter gaat. Volgens Vuister zitten we onder de Mental Health grens, oftewel de psychische welzijn grens. In 2010 zaten studenten hier 25 procent onder, Vuister schat dat dit nu gestegen is naar 30 procent.
Wil je als student gezonder leven, dan heeft Vuister nog een laatste tip: “schenk meer aandacht aan beweging. Een kleine wandeling of een stukje fietsen kan al een groot verschil maken!”

Hoe gezond is…
Vaak denk je gezond te eten, toch bevat ‘gezond’ eten veel verborgen suikers en vetten. Een gemiddelde vrouw mag per dag 2000 calorieën binnen krijgen, waarvan 25g suiker en 80g vet. Een gemiddelde man mag per dag 2500 calorieën binnen krijgen, waarvan 30g suiker en 100g vet.
Hieronder staan een aantal voorbeelden van eten dat als gezond wordt gezien.
Muesli met melk
Muesli vier granen (Jumbo) – 30g Halfvolle melk (Campina) – 100ml Totaal Aantal procenten van het totaal van een gemiddelde man Aantal procenten van het totaal van een gemiddelde vrouw
Calorieën 108 47 155 6,2% 7,75%
Suikers 0,7g 4,7g 5,4g 21,6% 18%
Vetten 1,2g 1,5g 2,7g 3,4% 2,7%

Broodje Gezond
Broodje gezond – 100g Aantal procenten van het totaal van een gemiddelde man Aantal procenten van het totaal van een gemiddelde vrouw
Calorieën 213 8,5% 10,7%
Suikers 3,91g 13% 15,6%
Vetten 11,72g 11,7% 14,7%

Mueslireep
Muesli reep naturel (AH) – 28g Aantal procenten van het totaal van een gemiddelde man Aantal procenten van het totaal van een gemiddelde vrouw
Calorieën 110 4,4% 5,5%
Suikers 8,68g 28,9% 34,7%
Vetten 2,24g 2,2% 3,4%

Groentesoep
Groentesoep pakket (Jumbo) – 100g Aantal procenten van het totaal van een gemiddelde man Aantal procenten van het totaal van een gemiddelde vrouw
Calorieën 34 1,4% 1,7%
Suikers 3,4g 11,3% 13,6%
Vetten 0,5g 0,5% 0,6%

Wat we hieruit kunnen concluderen is dat snacks die relatief weinig vullen, juist heel veel suiker bevatten. Dit is vooral te zien bij de mueslireep van de Albert Heijn. Deze bevat maar liefst 34,7% van het totaal aantal suikers dat een vrouw per dag nodig heeft. Ook het broodje gezond bevat relatief veel suikers, terwijl je eigenlijk niet zou verwachten dat deze überhaupt bijna 4g suiker zou bevatten.