Handig zo’n smartphone. Je bent overal bereikbaar, kan zelf iedereen bereiken en blijft via eenvoudige applicaties op de hoogte van wat je maar wilt, wanneer je maar wilt. Social Media maken deel uit van ons dagelijks leven. Niet gek dat ook jongeren weglopen met Whats App, Instagram en Snap Chat. Ze leren sneller en springen behendiger om met de mogelijkheden die de digitale wereld biedt. Beter dan ouders, docenten of andere opvoeders, blijkt uit onderzoek. En in dat enthousiasme gaat het wel eens mis.

Sexting, flaming, dissing en cyberstalking zijn zo maar een handvol cyberpesttermen. Vooral sexting heeft op voldoende media-aandacht kunnen rekenen het afgelopen jaar. De digitale verspreiding van naaktfoto’s van een scholiere van het Vakcollege in Tilburg haalde het landelijke nieuws. Experts schoven aan in talkshows en krantenredacteuren typten overuren. Wat te doen met deze uitdaging?

Stichting Kinderconsument publiceerde in 2007 het boek ‘Pesten is laf, cyberpesten is laffer.’ Toen al vormde deze vaak ‘anonieme’ vorm van pesten een probleem voor leerkrachten, ouders en natuurlijk de kinderen zelf. Op basis van een een paar wetenschappelijke publicaties raadt de stichting scholen aan om pestprotocollen bij te werken, personeel bij te scholen en open te zijn naar buurscholen, leerlingen en ouders, want samen sta je sterker.

Negen jaar later gaat de Onderzoeksredactie de uitdaging aan. Maartje Groenen en Mathijs van Eeten maken de balans op bij Tilburgse collega middelbare scholen van de Vakschool, die alles van een afstandje konden bekijken. Welke beleidskeuzes maken ze nu de technische ontwikkelingen nauwelijks zijn bij te benen? Beleidsmakers en ervaren personeel van het Odulphuslyceum, De Nieuwste School en het Theresialyceum bespreken knelpunten, visies en (mogelijke) oplossingen. ‘Pesten tegengaan is een uitdaging van alle tijden en cyberpesten hoort daar nu bij’, is één opvatting die ze delen. Of hoe Kinderconsument het verwoordt: ‘Cyberpesten behelst alle manieren van ‘klassiek’ pesten, maar dan digitaal.’ Overeenkomst nummer twee: alledrie de scholen lijken ook hun oplossing te hebben gevonden.

Nieuwsgierig? De volledige productie vind je hier.